Hudblekning

 Hej mina kära läsare.

Jag  såg debatt programmet  igår på SVT. 080303. Man tog just Hudblekning som jag tänkte ta upp  många gånger, men glömde bort att ta upp det, men det gör jag idag här. Jag tycker inte att människor som använder hudblekning gör för att att få jobb eller det ligger rasism. det håller jag inte om. Snarare tycker att jag det är skönhets grej det handlar om. Jag tycker att det ska förbjudas inte bara hydroikon utan andra typer av hudblekning som gör att man skadar kroppen och andra organer i kroppen. jag kommer att berätta lite om det här häng kvar.

läs mer om diskutionen här nere!!!

Somaliland1991

Trots förbud säljs hudblekningskrämer som innehåller det förbjudna ämnet hydrokinon i flera städer, däribland Stockholm, Göteborg och Malmö. Med hjälp av dold kamera kunde SVT:s regionala nyhetsprogram ABC, Västnytt och Sydnytt avslöja att flera butiker sålde hudkrämer som innehöll hydrokinon. Preparaten används av mörkhyade personer som vill få ljusare hud.

Vad tycker du? Varför vill mörkhyade bleka sin hy? Är krämerna ett skönhetsmedel bland alla andra eller är de ett utslag av rasism, där man vinner fördelar om man har ljusare hy?

:Hudblekning (51 svar)Trots förbud säljs hudblekningskrämer som innehåller det förbjudna ämnet hydrokinon i flera städer, däribland Stockholm, Göteborg och Malmö. Med hjälp av dold kamera kunde SVT:s regionala nyhetsprogram ABC, Västnytt och Sydnytt avslöja att flera butiker sålde hudkrämer som innehöll hydrokinon. Preparaten används av mörkhyade personer som vill få ljusare hud.

Vad tycker du? Varför vill mörkhyade bleka sin hy? Är krämerna ett skönhetsmedel bland alla andra eller är de ett utslag av rasism, där man vinner fördelar om man har ljusare hy?





DrygaLisa
482 inlägg

Man is not made for defeat – Hemingway

Anmäl inlägget

 

Re: Hudblekning – 03 apr 2008 20:00Varför vill mörkhyade bleka sin hy?

Därför att de vill se blekare ut. Jag brukar ligga i solen på sommaren för att få motsatt effekt.

Är krämerna ett skönhetsmedel bland alla andra eller är de ett utslag av rasism, där man vinner fördelar om man har ljusare hy?

Du är vrickad i huvudet, kära frågeställaren, om Du ens vill antyda att detta skulle vara ”ett utslag av rasism”. Är jag också rasist när jag låter min omgivning beundra min vackra bruna färg efter solsemestern? Eller skall jag betraktas som en temporär ”tvångsnegress”?

Med hopp om snar tillnyktring och vänlig hälsning



Bellina
38 inlägg

Anmäl inlägget

 

Re: Hudblekning – 03 apr 2008 20:42Varför färgar man håret?
Varför ändras klädstilarna varje år?
Varför köper bleka nordbor “brun utan sol”-cremer?

Det kan inte vara så att någon vill tjäna pengar…….?

Förövrigt så tycker jag att mörkhyade Nyamko Sabuni utan konkurrens är vackrast i hela regeringen.



Boström
3 inlägg

För Kung och Fosterland

Anmäl inlägget

 

Re: Hudblekning – 03 apr 2008 22:38Nuförtiden kan man bleka både hår, tänder, hy och anus om man skulle vilja det. Ingen tvingar folk till det, det handlar inte om någon rasism…



fgfdgfd
65 inlägg

Anmäl inlägget

 

Re: Hudblekning – 03 apr 2008 22:49det är bluff – någon som vill dö vitt med brännskador ?

och alla hudkrämer är bluff .
bli 10 yngre krämer.
man kan göra sin hudkräm själv.
och fungerar lika bra

det räcker med vitt michel jackksson

inga fler tack



Hönsfarmaren
33 inlägg

Anmäl inlägget

 

Re: Hudblekning – 03 apr 2008 22:49Jag känner folk som gör sin hud mörkare!
De försöker bli så mörkhyade som möjligt.
Är det rasism? En del använder skoskräm, andra reser söderut för att solbada. Ty visst är det snyggare med färgade människor, eller hur?



Rauija
6 inlägg

Anmäl inlägget

 

Re: Hudblekning – 03 apr 2008 22:49HUR lyckas man få en hudblakningprodukt till något rasistiskt?
HJÄLP!



Emmge
29 inlägg

Anmäl inlägget

 

Re: Hudblekning – 03 apr 2008 22:50Jösses! Där jag bor finns tre solarier inom 500 meter. Är det också ett uttryck för rasism? Denna diskussion är tragisk.



Hönsfarmaren
33 inlägg

Anmäl inlägget

 

Re: Hudblekning – 03 apr 2008 22:52Jag får lättare tjejer och jobb om jag är solbränd.



Rauija
6 inlägg

Anmäl inlägget

 

Re: Hudblekning – 03 apr 2008 22:52Blir svarta tvingade till att använda den här produkten?

Om vi vita kan sola (utan att någon reagerar på det) är det väl inte så konstigt om svarta vill bleka sig.

Man kan få cancer av att sola med.

Ser vi snart vita debbatera i debatt om att solarier är rasism?!



Rauija
6 inlägg

Anmäl inlägget

 

Re: Hudblekning – 03 apr 2008 22:59Nu va det dags igen.

“Man bleker sin hud för att få jobb”
DÅ är man bra dum!

Att invandrare inte får (enligt dom själva) bra jobb i sverige kan kanske bero på att dom inte behärskar språket.

DOM vill att vi ska ha överseende med hur mycket som helst.

NÄR är det dags att sätta stopp för attityden
“om jag inte får som jag vill tänker jag skylla det på diskreminering pga av min hudfärg2



RV1956
54 inlägg

Anmäl inlägget

 

Re: Hudblekning – 03 apr 2008 23:02Alla verkar snabba att avfärda det hela, själv har jag inte hört talats om medlet innan nu, men jag tycker verkligen inte att det rakt av kan jämföras med att sola, använda brunkräm eller bleka anus. Då ser man ju endast till formen och inte till innehållet.

Jag är ganska säker på att kolsvarta har det svårare i samhället (på flera olika sätt) än vad ljusare mulatter har, tror ni inte det?:/



Ronskij
14 inlägg

Anmäl inlägget

 

Re: Hudblekning – 03 apr 2008 23:07En liten reflektion lite förbi ämnet: Det var väldigt häftigt att för första gången i svensk television få uppleva två eller flera svarta som debatterar. Det kändes riktigt positivt samtidigt som det originella också var ett kvitto på den snedvridning eller snedfördelning av mediautrymmet som genom detta fick ett tydligare ansikte. En halv miljon färgade i Sverige och jag riktigt känner att här finns en enorm okontaktad resurs som får stå vid sidan av närt proffstyckarna tar plats i soffan. I många år har Pascalidou och America fått vara ansiktena för en hel mörk befolkning. Bra Josefsson! Intressant och glädjande att höra på. Låt detta fortsätta och släpp in dessa verkligen i dubbel mening färgstarka personligheter i det i dubbel bemärkelse bleka debattsverige!



JAG34
2 inlägg

Anmäl inlägget

 

Re: Hudblekning – 03 apr 2008 23:08Ja detta är ett stort problem bland mörhyade personer, inde bara svarta. Vet att bådde afrikaner araber och asiater använder dessa produkter. Detta är inget som man pratar högt om i väst eftersom folk oftast inte kan stå för att dom bleker hyn.

Var i Thailand för några veckor sedan och det var jävligt svårt att hitta en hudkräm eller tvål som inte innehöll blekningsmedel. Köpte med mig ett raklödder (NIVEA MEN) för att visa mina kompisar här i sverige att detta är sant. Uppmanar alla mina mörka bröder och systrar att sluta med dessa dumheter man skall vara stolt för den man är, om du inte kan älska dig själv vem ska då göra det. Från en mycket stolt CONGOLES som tar varje tillfälle att få sola mig, väldigt svart och jävligt stolt.
PEACE



lizku
2 inlägg

Anmäl inlägget

 

Re: Hudblekning – 03 apr 2008 23:09I Asien som ett exempel, anledningen till att de använder det där, är som sagt en Klass skillnad. är du ljusare Innebär det att du är Rik, du har råd att hålla dig inomhus (alltså ha ett högt uppsatt jobb där du oftast arbetar inom kontor du är inte ute och arbetar med kroppen på risfält, gator och dylikt där du utsätts för sol och tunga, lågavlönade arbeten), du har råd att skydda huden med solskyddsfaktor och du har råd att köpa loreals produkter med solskydd + whitening! Sen är de flesta där hinduer, hinduiska gudarna är vitmålade, för att vitt anses som en helig färg inom deras religion. Vitt är renat, oskyldigt. Detta har ingenting med rasism att göra, så har det varit i århundraden innan ens den vita människan kom in i deras värld. Självklart vill många likna de vackra gudarna som är deras idoler!

Tänk även på att här i sverige ett annat bra exempel är England där mjölkvit hud är Väldigt vanligt. Många skäms för detta precis som många skäms för att vara mörka. Att man skäms för denna mjölkvita hud i västvärlden beror på att här är du INTE rik om du är vit, du har alltså Inte råd att åka utomlands och sola, du har Inte råd att spendera mycket tid utomhus av anledningen att du tex. jobbar för mycket, uppenbarligen jobbar du med ett arbete där du inte tjänar tillräckligt för att ha råd att åka utomlands, där du inte har råd att spendera pengar på ditt yttre eller ta semester. Här finns För lite sol istället. Här anses brun hy som lyx, de som har råd med tan can wipes, de som har råd med brun utan sol, de som har råd med solarium och dylikt. Att sälja produkter som är farliga är inte OK. Oavsett om det gäller brunutansol, eller huruvida farligt och cancerframkallande solarium är eller huruvida det är farligt att använda produkter med whitening effekt.
men att det Enbart handlar om rasism är fel. Asien är ett praktexempel! sen om det handlar om rasism i andra länder, påstår jag inte. Men det handlar om ett skönhetsideal.
Tänk sverige förr i tiden, då var det Jättevackert att vara rund och stor, för det innebar att du hade Råd med mat, MKT mat! Idag är det tvärtom, detta för att är du smal är du framgångsrik för du har råd och tid att träna, äta rätt, köpa rätt produkter osv.
Idealet förändras visst, över hela världen.



GrandSlam
1 inlägg

If it ain t brike don t fix it

Anmäl inlägget

 

Re: Hudblekning – 03 apr 2008 23:13Denna fråga är ganska skruvad men det ligger något i den rasistiska tråden.
Många mörka människor har utvecklat ett stort mindervärdeskomplex pga den bild man sedan kolonialtiden byggt upp att de svarta ser ut som apor och är fula… det blir värre när man lever i en sådan kallad “white man s world”… Det är inte alls att jämföra med en vit person som fixar solbrännan.
Det finns värre, de svarta tjejerna i Sverige dejtar aldrig en svart kille… jag utgår ifrån egen erfarenhet
För det är status att vara ljusare, den är sur denna sanning men tyvärr, vi lever inte i en perfekt värld!



striped
7 inlägg

Anmäl inlägget

 

Re: Hudblekning – 03 apr 2008 23:13Dessa svar skrämmer mig. Att undvika solen under sommaren är som att sola. Att andvända blekmedel på huden är att andvända kemikalier med okänd verkan (med biverkningar) för att mer eller mindre ändra hudens sammansättning permanent. Som de sa under programmet, när de hittar ett säkert blekmedel är era argument gångbara.

Sen ska man inte underskatta skönhetsidealets part i det hela. I afrika är det ett stort minus ifall du är mörkhyad. En av de största komplimangerna en flicka kan få är att hon har en ljus hy. Så ska man se vilka svarta människor som är representerade som skönhetsideal i världen idag, de med ljus hy av blandad härkomst anses vara klart vackrast så förringa inte de kolonialistiska idealen bakom detta fenomen.



Njeri
3 inlägg

Never give up

Anmäl inlägget

 

Re: Hudblekning – 03 apr 2008 23:15Total bullshit! europiska sitter i solen o använder kräm för att vara mörkare o afrikanska vill vara ljusare-vad är fel med det? Jag hålller inte alls men hon journalist.
Hår färg är lika fårligt också-snacka om cancer. Man kan vara en icke rökare o levet ett hälsösam liv men dö endå av cancer….om såna produkter ska förbjuders vara ska hår permanent till både afrikansk o europiska säljas det är ju “chemicals” för guds skull.



vicsar
6 inlägg

Anmäl inlägget

 

Re: Hudblekning – 03 apr 2008 23:15Ja, det är tråkigt hur alla direkt avfärdar hennes påståenden bara för att det finns brunkräm och att folk åker på solsemester. I väst har skönhetsidealen förändrats med tiden. Förr var idealet att vara kritvit och efter industrialiseringen blev solbrännan ett bevis för att man har det bra ställt. Nu började folk stå på fabriken eller sköta hemuppgifter. Hade man mycket fritid kunde man gå ut i solen och bli brun och vacker.
Om tredje världens ideal ständigt varit att likna den välbärgade västvärldens befolkning är ju detta ett tydligt bevis för att produkterna är ett resultat av ett rasistiskt samhälle.



saraberglund
12 inlägg

Det är okej att slappa.

Anmäl inlägget

 

Re: Hudblekning – 03 apr 2008 23:16Bruden från doreens salong: You go girl!! That´s my style!!

Varför ska man hålla på och kolla på en massa stora övergripande grejer hela tiden. Var och en har till syven och sist ansvar för sitt eget liv, sitt eget självförtroende och självkänsla och bestämmer själv hur man mår och om man vill bleka huden eller inte. Eller hur? Varför skylla allt på alla andra hela tiden…:”åh jag är ett offer för rasism, jag har ingen egen vilja, jag är ett offer. Allt är en massa system i världen som är felet till allting, stackars mig., bla bla bla” Ta hand om ert liv och bli den ni vill vara! Skit i vad alla andra tycker, ingen bestämmer över dig mer än Gud om du så vill.

Ingen som inte vill är ett offer!



Njeri
3 inlägg

Never give up

Anmäl inlägget

 

Re: Hudblekning – 03 apr 2008 23:19afrika är det ett stort minus ifall du är mörkhyad.
I vilken africa? Afrika är stört slutar generaliserar. Åker till kenya o ser hur de flesta tjej uppskattar vara mörkhyda-själv är jag från kenya ganska ljust. Vad har det fått mig i sverige???? Det enda jobb erbjudande jag kunde får är undersköterksa



Njeri
3 inlägg

Never give up

Anmäl inlägget

 

Re: Hudblekning – 03 apr 2008 23:19afrika är det ett stort minus ifall du är mörkhyad.
I vilken africa? Afrika är stört slutar generaliserar. Åker till kenya o ser hur de flesta tjej uppskattar vara mörkhyda-själv är jag från kenya ganska ljust. Vad har det fått mig i sverige???? Det enda jobb erbjudande jag kunde får är undersköterksa



JAG34
2 inlägg

Anmäl inlägget

 

Re: Hudblekning – 03 apr 2008 23:19GrandSlam, vet inte villka svarta tjejer du träffat men jag är är svart och nästan alla mina vänner är svarta och dom flesta dejtar bara svarta killar. Det är inte lika vanligt att du ser en svart tjej med en vit kille som det är att se en svart kille med en vit tjej. Svarta tjejer brukar oftast tycka att vita män är lite tråkiga i …… ja du förstår nog



saraberglund
12 inlägg

Det är okej att slappa.

Anmäl inlägget

 

Re: Hudblekning – 03 apr 2008 23:21Gör upp med all skit som tynger och pressar dig, alla krav från alla andra. Vem ska bestämma hur du själv mår? Man måste bestämma vad som ska få styra en.

I all välmening! /Sara



vicsar
6 inlägg

Anmäl inlägget

 

Re: Hudblekning – 03 apr 2008 23:25För att det finns en massa normer som talar om hur du ska vara för att bli framgångsrik. Ingen vill bli ett offer och det är just därför man försöker leva upp till idealbilderna. Man kan inte tjata om att man ska prata med varje person. Man måste ta upp dom strukturer som vi alla är en del av. Att man vill färga sin hud med medel som är mycket farliga är förstås ett resultat av ett skevt samhälle. Man måste generalisera för att finna strukturer som är dåliga, och sen försöka motverka dom.



lizku
2 inlägg

Anmäl inlägget

 

Re: Hudblekning – 03 apr 2008 23:26För att förtydliga mtit tidigare inlägg, handlar det alltså INTE om rasism utan om kulturella situationer, vad anses som attraktivt just nu. Sen att dessa trender inte förändras lika snabbt som modevärlden är Ganska Uppenbart! Ska ja verkligen behöva ta upp det? Detta beror främst på i vilken del av världen du bor. Men det är det som är ovanligt, som är svårare att uppnå som anses oftast som vackert.

I första hand handlar det om att se fräsch ut, varje land har sin egen del i att se fräsch ut.
Men jag tror Inte att du har lättare att få jobb eller dylikt för att du är ljus. Kan du språket, har du utbildningen attityden och dylikt. Det är viktigare än hudfärgen. Men jag vet många som anger hudfärgen som anledning till att Inte få jobbet för de är så inskörda i den där diskrimineringen! Men nej det handlar inte alltid om det, försstår inte dina medarbetare vad du säger eller de du ska sälja till så är inte du en Bra anställd helt enkelt, även om du har kunskapen. Men ni måste förstå att det finns ett x-antal andra som bråkar om jobbet. Står de och väger mellan två, väljer de personen som kan göra sig bäst förstådd. Spela roll om du har norsk brytning eller spansk, förstår inte jag vad du säger är du en dålig medarbetare om detta är viktigt för jobbet. I de flesta jobb är Förståelsen väldigt, väldigt viktig. Jag tror det är därför man ser många invandrare i städjobb, för där Behöver de inte prata, där är det ingen som behöver göra några större förståelseövningar med dem dagligen. det finns inte så mycket att prata om i det arbetet.
Men Allt är inte diskriminering. Jag tycker vi i sverige tappar runt på tå och är väldigt försiktiga i den här frågan och väldigt ojojoj sådär kan man inte säga och tänk på Nogger Black debatten förra året. herregud vad löjligt, hur är det disriminerande? det är en glass och den har färgen svart. Kolla bara på Blackhead scrub OMG DET om ngt är väl diskriminerande, “scrub against Blackheads” (ni som inte förstår ironin i detta kan ignorera med att kommentera) Ska man inte få använda order negerboll (som är DELICIOUS vad är fel med att säga så? den är ju supergod! ta det som en komplimang, den har aldrig använts som en negativ) svart, black, mörk. är detta diskriminerande? att beskriva en människa, i sverige vågar man knappt beskriva en person som mörk! för det är diskriminerande. Men det är det ju inte, är du mörk så är du mörk. Vi kan dock beskriva svenskar som jamen den där ljusa tjejen väldigt ofta. Det är helt ok. men ja, nu har jag spunnit förbi ämnet.
men jag tycker det på ett visst sätt går ihop…



Ronskij
14 inlägg

Anmäl inlägget

 

Re: Hudblekning – 03 apr 2008 23:26Jag är säker på att Janne Josefsson är en viktig person för svensk demokrati. När han för första gången i svensk TV-historia fyller på med svarta människor i studion känner jag att han rammat en viktig punkt. Varför inte fylla en hel debattstudio med bara invandrare och slippa dessa svenska proffstyckare typ America eller Pascalidou eller Anette Kullenberg eller andra med årskort till dessa eventer. Fyll studion med svarta för att diskutera Sverige! Ge främlingskapet en entrébiljett till det offentliga rummet!



verysmart
4 inlägg

Anmäl inlägget

 

Re: Hudblekning – 03 apr 2008 23:28Jag tycker det är väldigt intressant att flickan som tog upp ämnet om hudblekning talar om rasism och att man vill likna vita för att få bättre status när hon själv har tagit ett steg i sk. vit riktning – hon satt ju där i rakpermanentat hår! – vad ska man kalla det? är inte det väldigt starka produkter som får krullligt hår att bli rakt? Alla tre hade rakpermanentat sig. Rätt ironiskt att de skulle debattera om ämnet! Genom tiderna världen över så har folk tagit till drastiska metoder för att vad de tror förbättrar sitt utseende se bara idag på bröstoperationer, tandblekning, ögonvitblekning, etc. Och flickan har fel det finns skönhetsideal i Afrika där desto svartare du är desto snyggare är du! Rätt pinsam dialog!



striped
7 inlägg

Anmäl inlägget

 

Re: Hudblekning – 03 apr 2008 23:30I Hela afrika är det så, det är just att det är den enda som går att generalisera med afrika är rasismen av ljusare/arabisk härkomst gentemot de mörkare. Jag är från östafrika och där talas det inte om annat än de förfinade och de “riktiga afrikanerna” så kom inte och säg att afrika inte är rasistiskt gentemot sina egna.

Säger det sen inte er något att man producerar dessa krämer i europa, där det är förbjudet att sälja, och sen importerar till afrika? Det är hyckleri på hög nivå, dels tjänar man pengar på något man anser är skaligt, dels så uppehåller man den vita mannen som ideal och så lyckas man också flytta kapital från afrika till europa (precis som när eu stöder europaproducerade varor som sedan säljs billigt i afrika).



striped
7 inlägg

Anmäl inlägget

 

Re: Hudblekning – 03 apr 2008 23:34Appropå rakpermanenten så handlar det inte så mycket om “att bli vit” som att kunna ha mer än en frisyr och att det ska kunna torka på mindre än 12 timmar. Tro mig, det är en bekvämlighetsgrej.



RV1956
54 inlägg

Anmäl inlägget

 

Re: Hudblekning – 03 apr 2008 23:37> Bruden från doreens salong: You go girl!! That´s my
> style!!
>
> Varför ska man hålla på och kolla på en massa stora
> övergripande grejer hela tiden. Var och en har till
> syven och sist ansvar för sitt eget liv, sitt eget
> självförtroende och självkänsla och bestämmer själv
> hur man mår och om man vill bleka huden eller inte.
> Eller hur? Varför skylla allt på alla andra hela
> tiden…:”åh jag är ett offer för rasism, jag har
> ingen egen vilja, jag är ett offer. Allt är en massa
> system i världen som är felet till allting, stackars
> mig., bla bla bla” Ta hand om ert liv och bli den ni
> vill vara! Skit i vad alla andra tycker, ingen
> bestämmer över dig mer än Gud om du så vill.
>
> Ingen som inte vill är ett offer!

Offermentalitet är snarare en konsekvens av ett överindividualiserat samhälle som inte ens kan stava till strukturell analys.

Man kan tjafsa hur mycket man vill om att det är inställningen som räknas, men det är bevisligen inte så i praktiken. Strukturer existerar, samhället spelar roll, erkänn det så kan man göra något åt saken på riktigt.

Att du tror på Gud förvånar mig inte, utan en gudstro så kan man omöjligen tro på den fria viljans enorma kraft, eller en fri vilja ö.h.t. För även om varje människa är ett subjekt så är hon också ett objekt och det är ofrånkomligt, den man är och de val man gör beror på miljoner faktorer som man själv inte kontrollerar. Om man härleder ett beslut, en vilja o.s.v. så långt bak man kan så måste man tillslut komma till faktorer som är externa från en själv…

Varför är folk så otroligt rädda för strukturella analyser och helhetsperspektiv? Det är de som tjänar på samhället som vägrar ta ansvar för hur samhället fungerar och skyller ifrån sig på andra som ofta inte rår för sin situation.

Hur kan ö.h.t. tendenser utifrån faktorer som ex. kön, klass och etnicitet existera ifall det inte har med samhälliga strukturer att göra? Det kan ju inte vara slump och om det handlar om val, hur kommer det sig då att vissa så mycket oftare gör fel val än andra? Nej, det håller inte.

ÄH!



saraberglund
12 inlägg

Det är okej att slappa.

Anmäl inlägget

 

Re: Hudblekning – 03 apr 2008 23:43Viscar: Du kanske tycker att jag har haft tur eller att är jag naiv, men varför ska normer styra en?

Jag tror att har man gott självförtroende och god självkänsla spelar det ingen roll om man är mörk eller ljus. Man kan bli framgåmgsrik ändå.

Däremot hade det inte varit fel om ljusgörningsprodukterna inte varit farliga för huden. Det är kul att kunna vara kreativ och ändra sitt utseende. Men det ska självklart inte vara ett krav.



striped
7 inlägg

Anmäl inlägget

 

Re: Hudblekning – 03 apr 2008 23:44Skulle man att analysera strukturerna i samhället skulle man ju inse hur mycket skit det faktiskt finns och att man måste vara stark och vada igenom det ändå. Det är så mycket lättare att blunda, springa och skratta åt de som snubblar till på vägen.



vicsar
6 inlägg

Anmäl inlägget

 

Re: Hudblekning – 03 apr 2008 23:45bra skrivet RV1956. det finns en skrämmande inställning till strukturbeskrivningar. jag tror att detta beror på att man inte vill att politiken ska komma in i vardagslivet. det är jobbigt att börja analysera sitt eget beteende och inse att man är långt ifrån stark nog för att kunna säga “det här är inte bra, så det angår inte mig”.



vicsar
6 inlägg

Anmäl inlägget

 

Re: Hudblekning – 03 apr 2008 23:49man styrs av normer saraberglund. det är ren fakta. man lär sig vilka beteenden som är bra, vilka som är dåliga, vad man ska sträva efter och vad man ska skämmas över. man vill ju passa in i det samhälle man lever i



saraberglund
12 inlägg

Det är okej att slappa.

Anmäl inlägget

 

Re: Hudblekning – 03 apr 2008 23:51RV1959: Jag menar bara att man kan må bra trots att strukturerna i samhället ofta är skit. Jag tycker bara det är hemskt att det ska få styra en och förstöra ens liv.

Jättebra att man gör någonting åt dem, jag själv finner det omöjligt att förändra andras tankar därför har jag väl lite gett upp att kämpa med det. Det känns som att folk bara analyserar och analyserar men aldrig blir det något bättre. Jag tycker väl att oavsett hur mycket jag analyserar och försöker upplysa folk om att det är fel och det är fel, så har det ingen effekt. Därför skiter jag i det nuförtiden och skiter dessutom oxå i alla äckliga normer som ska bestämma över mig och människor.

(Jag hoppas du förstår att jag tar i lite extra)



striped
7 inlägg

Anmäl inlägget

 

Re: Hudblekning – 03 apr 2008 23:53Jupp, för om du är glad och käck spelar det ingen roll att du inte får lägenhet för att du heter Khaled Hussein eller hur? Man ska fortsätta att vara glad och käck skita i att ens svenska vänner fått snygga, centrala bostäder? Man ska också ignorera att en intresseanmälan på telefon går stålande bra tills de glatt frågar “Vad var det du nu hette så jag kan boka in en intervju?” varefter de helt plötsligt glömt bort att allt var inbokat… Just det, glad och käck var det.



saraberglund
12 inlägg

Det är okej att slappa.

Anmäl inlägget

 

Re: Hudblekning – 03 apr 2008 23:57Jag kan inte påverka politiken, därför ska den inte få påverka mig. Och så länge jag inte märker och upplever att jag skadas av politiken orkar jag inte bry mig om politiken. Jag bryr mig om det som finns i min värld. För mig har det varit jobbigt att tänka stort hela tiden, ogreppbart och utan förändring därför ägnar jag mig åt sådant som jag kan förändra… En mindre värld i min närhet där det finns en massa problem.



saraberglund
12 inlägg

Det är okej att slappa.

Anmäl inlägget

 

Re: Hudblekning – 03 apr 2008 23:58Om jag hade tyckt att jag hade kunnat göra något åt det så hade jag gjort det.



striped
7 inlägg

Anmäl inlägget

 

Re: Hudblekning – 04 apr 2008 00:01Genom att vara upplyst och inte ignorera hur samhället ser ut bara för att det är lite svårt att svälja gör att du kan möta stiuationerna och ditt eget beteende och kanske t o m upplysa andra människor om dem. Då kan du också vara glad på riktigt, glad trots svårigheterna och inte för att du blundar för verkligheten.



vicsar
6 inlägg

Anmäl inlägget

 

Re: Hudblekning – 04 apr 2008 00:05att försöka förbättra saker runt omkring en är jätteviktigt. så kan man välja att inte kalla det politik. att försöka bryta dom mönster som gör att min pappa har jobbat och kollat på fotbollsmatcher på tv istället för att lyckas skaffa sig en bra relation till mig eller mina syskon är viktigt. men det är absolut ett stort samhällsproblem att som ligger bakom den problematiken. genom att reflektera över samhällsstrukturer så kan man lätt för stå hans beteende och hans konstiga prioriteringar



saraberglund
12 inlägg

Det är okej att slappa.

Anmäl inlägget

 

Re: Hudblekning – 04 apr 2008 00:11Jag tror vi tycker samma men jag vet inte. Jag vet hur det är i samhället och när jag menar att jag skiter i det menar jag att jag inte ställer upp på det.

Jag tycker bara att ibland är det så mycket gnäll och för lite verkstad. Bara börja göra tvärtom istället. Det är så himla enkelt att påpeka vad som är fel hela tiden istället för att med sitt liv leva så som man tycker att det borde vara. Jag har själv tänkt så att bara alla andra makthavare mfl fattar vad som är fel så skulle allt vara bra. Men man måste nog göra lite själv oxå. Jag säger inte emot just dig eller folk här jag bara reflekterar.



vicsar
6 inlägg

Anmäl inlägget

 

Re: Hudblekning – 04 apr 2008 00:15mm, det har du väldigt rätt i. om folk levde upp till allt fint snack skulle det va en mycket trevligare värld att leva i. men jag har en del å göra innan jag ska lägga mig, så jag drar nu. ha det så bra!



saraberglund
12 inlägg

Det är okej att slappa.

Anmäl inlägget

 

Re: Hudblekning – 04 apr 2008 00:18Jag håller helt med om att det är sinnessjukt om diskrimineringen av folk med “knasiga” namn. Man borde ju kunna anmäla den personen direkt till do. Det skulle jag göra om jag var du och sätta dit personen. Det är ju en solklar kränkning. Men det är typ det jag menar, då skulle man anmäla den personen till do direkt ist för att prata om i hur fel våra strukturer i samhället är. Liksom gör ngt själv direkt. Jag säger inte detta till dig utan till alla gnällande idioter som skyller ifrån sig utan att ta saken i egna händer och verkligen göra ngt. Skippa tjafset och gör ngt ist. Det tycker jag många borde få höra innan de förpestar ens liv med gnäll om skitsaker…

Inget ont mot dig…



saraberglund
12 inlägg

Det är okej att slappa.

Anmäl inlägget

 

Re: Hudblekning – 04 apr 2008 00:20Tack! Ha det bra själv och lycka till med familjen du nämnde… Det blev en bra diskussion till slut iaf!

Frid



Panters
1 inlägg

Anmäl inlägget

 

Re: Hudblekning – 04 apr 2008 00:27För att få jobb sa de i Debatt, men vill ju inte heller kallas “negrer” så det är något annat också?



saraberglund
12 inlägg

Det är okej att slappa.

Anmäl inlägget

 

Hudblekning – mitt svar – 04 apr 2008 00:29Läs gärna mitt svar och fortsättningen på diskussionen. Vi tycker nog inte så olika som det kan verka!

Hadet bra!



saraberglund
12 inlägg

Det är okej att slappa.

Anmäl inlägget

 

Hudblekning – man styrs av normer – 04 apr 2008 00:32Självklart styrs man av normer. Jag ar nog väldig tur som lever i det land jag är uppvuxen i. Många normer märker jag troligen inte ens eftersom de sitter i ryggraden. Det är nog betydligt svårare att leva i ett land man inte “kan” så att säga. Det blir desto mer att ta itu med och göra upp med…



saraberglund
12 inlägg

Det är okej att slappa.

Anmäl inlägget

 

Hudblekning – 04 apr 2008 00:34Striped: Läs gärna mitt svar som jag skrev längre ner.

Ha det bra!!

Sara



Champ1
1 inlägg

Anmäl inlägget

 

Re: Hudblekning – 04 apr 2008 00:40Det där stämmer inte att det skulle vara en bekvämlighetsgrej. Det är bara en ursäkt för att kunna forsätta göra håret rakt utan att känna någon skuld. Svarta kvinnor gör håret rakt därför det är ett ideal som anses snyggt och kvinnligt. Det är socialt accepterat bland svarta kvinnor att rakpermanenta håret men inte att bleka hyn. I grund och botten är det precis samma typ av “rasism” som tjejen i Debatt tog upp. Det är också framförallt ett kvinnligt problem. Det är nästan bara kvinnor det handlar om. Svarta män bleker inte hyn i samma utsträckning. En annan sak är att de allra flesta inte bleker hyn och har inte ens sådana tankar, men det är oerhört vanligt med att svarta kvinnor gör håret rakt. Vare sig det handlar om svarta afrikaner eller svarta Amerikaner, eller svarta europer. Det är så vanligt att folk inte ens tänker på det. Hur som helst, visst är det ett problem att vissa vill göra hyn ljusare, så är det faktiskt ett ännu större problem att många svarta kvinnor inte känner sig nöjda med sig själva om de inte gör håret RAKT. Om Janne Josefsson hade haft lite koll då hade han ställt just “hårfrågan” och ställt djupare frågor. Det här är ett ämne som aldrig har tagits upp i svensk TV så det var iofs bra. Men det blev ändå mest pankaka av det hela därför programtiden var alldeles för kort och att för få insatta var inbjudna.



verysmart
4 inlägg

Anmäl inlägget

 

Re: Hudblekning – 04 apr 2008 00:55Champ1, jag håller fullständigt med dig. Tycker det var väldigt ironiskt att 3 svarta tjejer med rakpermanentat hår sätt där och diskuterade att hudblekning är rasism.



marinelady
3 inlägg

Anmäl inlägget

 

Re: Hudblekning – 04 apr 2008 09:26Det oroande är att ni sitter och diskuterar att dom bleker sig men inte effekten av blekning. Att förstöra hudens pigment är extremt farligt.Huden är kroppens största organ och pigmentet vårat skydd mot solljus. Ämnet de använder är dessutom förbjudet i landet. Jag är mer oroad av effekten fysiskt än varför de genomför det. Men ingen verkar reagera på detta? Är det för att vi har blivit så fokuserade på utseende att vi inte kan se effekterna av vad vi gör? Och ska tilläggas att det finns flera ämnen i “vanliga” skönhetsbehandlingar som är skadliga för dig,din miljö och din nästkommande… men det bryr sig tydligen ingen i. Eller? Källa. SVT.

2 Responses to “Hudblekning”

  1. Linaa Says:

    Asså ni är fan dumma i huvudet hela bunten! Att de där tre tjejerna hade rakpermenentat håret har ju fan ingenting med rasismen att göra, det är något man som individ gör för att känna sig fin. Vissa har krulligt hår och det gör de fan inte för att efterlikna araber utan för att DE VILL!! NI ÄR FAN STÖÖRDA som ens tar upp rasmismen. Först av allt om era föräldrar uppfostrat er rätt så kallar man mörka personer för mörkhyade och fan inte SVARTA, kan ni inte skillnaden mellan brunt och svart idioter. OCH om en mörkhyad kvinna vill bleka sin hy är det fanimej hennes problem och hennes vilja. Om det får henne att må bra så skall hon faan göra det!

  2. samzam Says:

    ni kanske inte kommer förstå men för oss mörkhyade speciellt kvinnor är mycket osäkra, vi visar inte det men varje gång nåt händer då tänker vi att det beror på vår hudfärg . f.ex överviktiga tjejer har jättedåligt självsäkerhet när det gäller utseende , vikt och kläder men det finns bara en skillnad en tjock tjej kan alltid tappa vikt men en mörkhyad tjej är född med sin mörka hy


Leave a Reply

