Farlig trend med hudbleking ökar

Källa: SVT

http://www.svt.se/nyheter/varlden/kate-anvander-blekmedel-for-att-fa-ljusare-hy

Farlig trend med hudbleking ökar

Kate i Nairobi är en av alla färgade kvinnor som använder blekningsmedel för att få ljusare hy.

Kate använder blekmedel för att få ljusare hy Allt fler icke-vita kvinnor runt om i världen använder blekmedel för att få ljusare hy. I Nigeria använder 77 procent av kvinnorna hudblekningsmedel.

<iframe src=”http://www.svt.se/wd?widgetId=2399

Publicerad 26 augusti 2013 – 22:46 – Uppdaterad 28 augusti 2013 – 10:38

Artikeltexten fortsätter längre ner Hoppa till artikeltexten

4 min

3 min

Kate i Nairobi i Kenya har använt hudblekningsmedel i tre år. Hon vill få ljusare hy för att efterlikna vita kvinnor.

– Jag tycker vita kvinnor är vackrare, jag vill inte vara svart. När jag var liten brukade jag beundra vita människor. Jag får bättre självförtroende om jag blir vit, säger Kate som inte vill uppge sitt efternamn, det är lite skämmigt fortfarande att försöka få ljusare hy.

Kate smörjer in hela kroppen ett par gånger om dagen med en kräm som ska få hyn att blekna. Det har hon gjort i tre års tid nu.

Och det vimlar av produkter – krämer, tvålar, tabletter och sprutor – som ska få hyn att bli blekare.

Och Kate är inte ensam. Enligt en rapport från Världshälsoorganisationen WHO använder 77 procent av kvinnorna i Nigeria hudblekningsmedel av något slag. I Indien är över 60 procent av hudvårdsprodukterna på marknaden blekande.

Många produkter olagliga

Många hudblekande produkter är olagliga eftersom de innehåller höga halter av kvicksilverlösningar som har en blekande effekt.

Chichi Seii, artist, menar att i hennes bransch märker hon att man ofta efterfrågar kvinnor med ljusare hy.

– Skönhet är mer förknippat med lite ljusare hy, säger hon,. Jag tror det skulle kunna vara en fördel att bleka min hy, men det tänker jag inte göra.

Chichi är samtidigt mycket kritisk till den trend som råder.

– Mina förfäder hade inget behov av att ändra sin hudfärg, det idealet kom efter kolonisationen. Att nu försöka efterlikna det vita idealet är en sorts fortsättning av kolonisationen, fast nu i sinnet, säger Chichi Seii.

Källa SVT

©Somaliland1991

Leave a Reply

